Kasza jaglana - 20 faktów

Kasza jaglana - 20 faktów

O kaszy jaglanej coraz częściej się mówi i tym samym po latach niełaski szybkim tempem wspina sie na szczyt kulinarnej mody. A że moda jest jak karuzela, tym bardziej się cieszę, że trend na kaszę jaglaną powraca. Nie wiem jak Wy, ale ja nie pamiętam z dzieciństwa żadnego dania z kaszą jaglaną. Odkryłam ją dość niedawno i co? No i zaskoczyła mnie jej uniwersalność! Poniżej przedstawiam Wam 20 faktów na temat kaszy jaglanej.

kasza jaglana

  1. Kasza jaglana jest jedną z najstarszych kasz, była uprawiana już w epoce neolitu i otrzymywana z nasion prosa. W Polsce, w minionych wiekach nazywana była jagłami lub krupem i królowała na polskich stołach.
  2. Pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej.
  3. Jako nieliczna wśród produktów zbożowych jest zasadotwórcza, zatem pomaga w odkwaszaniu organizmu i przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Wyrównuje nadmiar produktów kwasotwórczych obecnych w codziennej diecie (nabiał, pieczywo, cukier, mięso).
  4. Zawiera witaminę E, i lecytynę, które poprawiają pamięć i koncentrację. Dlatego też wskazana jest w diecie osób intensywnie pracujących umysłowo.
  5. Zawiera witaminy z grupy B: B1 – tiamię, B2 – ryboflawinę, B6 – pirydoksynę oraz kwas pantotenowy.
  6. Nie zawiera glutenu, zatem mogą ją spożywać osoby chore na celiakię, nieceliakalną alergię na gluten lub inne alergie pokarmowe związane z glutenem.
  7. Dostarcza organizmowi krzemu, czyli pierwiastka wpływającego korzystnie na stan włosów, paznokci, naczyń krwionośnych i stawów. Poprawia mineralizację kości, zapobiega ich odwapnianiu oraz reguluje przemianę materii. Krzem rzadko występuje w produktach spożywczych, dlatego większość osób ma niedobory tego pierwiastka w organizmie.
  8. Kasza jaglana dostarcza składników mineralnych: magnezu, wapnia, fosforu, potasu, żelaza.
  9. Jest bogata w antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki.
  10. Ma mało skrobi, za to dużo łatwo przyswajalnego białka.
  11. Jest lekkostrawna. Polecana często przy problemach żołądkowych, można ją wprowadzać do diety niemowląt jako jeden z pierwszych produktów zbożowych.
  12. Posiada właściwości lecznicze: działa antywirusowo, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych wysuszając nadmiar wydzieliny. Jest zatem dobrym domowym lekarstwem na katar, o czym przekonałam się wielokrotnie.
  13. Neutralizuje nadmiar kwasów żołądkowych i pozwala walczyć ze zgagą.
  14. Jest dobrze przyswajalna.
  15. Można podawać ją na wiele sposobów. Świetnie komponuje się zarówno z daniami słonymi, jak i słodkimi. Stanowi świetny dodatek do duszonych mięs, zapiekanek ze śliwakmi i jabłkami, na jej bazie można przyrządzić przepyszne desery,
  16. Według medycyny chińskiej ma właściwości ocieplające - wzmacnia osłabiony i wychłodziny organizm (według Pięciu Przemian należy do Ziemi, ale po uprażeniu nabiera właściwości Ognia).
  17. Jest dość kaloryczna - 100 g kaszy jaglanej to ok. 350 kalorii. Ma też wysoki, jak na mało przetworzone produkty zbożowe, indeks glikemiczny (71 - dla ugotowanej kaszy jaglanej, dla porównania: ryż brązowy i kasza gryczana mają indeks glikemiczny ok. 50), tzn. szybko podnosi poziom cukru we krwi. Nie jest więc wskazana dla diabetyków. Jednakże jeśli się odchudzacie, to pamiętajcie o dobroczynnym działaniu krzemu na przemianę materii i nie rezygnujcie z kaszy jaglanej.
  18. Doskonała na śniadanie, obiad lub kolację.
  19. Można gotować ją na wodzie lub mleku- pełna dowolność.
  20. Może stanowić zamiennik mąki do niektórych wypieków- wystarczy ją drobno zmielić.

Zobacz również:

Jak gotowac kaszę jaglaną aby nie byla gorzka?

I jeszcze mały tip:

Wiemy, że witaminy z grupy D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach, zatem kaszę jaglaną nalepiej spożywać z olejem roślinnym. Ja uwielbiam mieszać ją z olejem kokosowym.

To co, jemy?

NieprzyzwoitaKuchnia.pl to najprawdopodobniej najlepsza strona z nieprzyzwoicie pysznymi przepisami dla leniwych.


Disclaimer: To co tutaj wrzucam ma charakter jedynie edukacyjny i informacyjny, czasami tylko poglądowy lub sprawdzony empirycznie. Wobec powyższego nie może zastąpić opinii dietetyka, seksuologa lub specjalisty w innej dziedzinie.

nieprzyzwoitakuchnia.pl

"Życie jest zbyt krótkie aby spędzać je w kuchni"

i tej wersji będę się trzymać.

I wcale nie o to chodzi, że kiedy inni stali w kolejce po talent kucharski, ja stałam w kolejce po watę cukrową z jarmużem, bo chciałam na własnej skórze przekonać się jak to smakuje. O nie. Na pewno nie. Dlatego też moje przepisy dedykowane są dla łasuchów i leniwców w jednej osobie - takich jak ja.

Jeśli dysponujesz jakimikolwiek zdolnościami kulinarnymi, ponad umiejętność zagotowania wody i niepoparzenia się przy tym, to lepiej stąd wyjdź, bo nie chcę wpadać w kompleksy.

U mnie ma być szybko, zdrowo i pysznie.

Jeśli więc nadal tu jesteś, to zapraszam Cię dalej. Rozgość się i czuj się jak u siebie. Komentarze są Twoje - pisz do mnie, z przyjemnością Cię poznam. 

Ania

Szukaj