Zielone szparagi z kaszą gryczaną i pomarańczami - szybki obiad dla leniwych

Zielone szparagi z kaszą gryczaną i pomarańczami - szybki obiad dla leniwych

Zaskakujące jest dla mnie połączenie pomarańczy, kaszy gryczanej i szparagów. To, że szparagi są wdzięcznym warzywem, które potrafi zagrać prawie w każdym połączeniu, wiedziałam od dawna. Ale miłą niespodzianką było dla mnie połączenie smaków pomarańczy i kaszy gryczanej. Wyszło naprawdę rewelacyjnie.

Jeśli nie macie dość szparagów, to zapraszam Was do wypróbowania innych moich przepisów:

Szparagi z botwiną, porem, koperkiem i kaszą jaglaną - szybki obiad dla leniwych

Szybki obiad dla leniwych - szparagi z łososiem

Ponieważ o dobroczynnym działaniu szparagów pisałam już tutaj: Szparagi z batatem, porem i kaszą jaglaną- szybki obiad dla leniwych dzisiaj będzie coś o kaszy gryczanej:

Kasza gryczana

nie jest zbożem, jak ma to miejsce w przypadku np. kaszy jęczmiennej czy mannej, ale jest rośliną zaliczaną do rodziny rdestowatych. To co rozumiemy przez “kaszę gryczaną” to po prostu trójkątne owoce tej rośliny.  Gryka kwitnie w lipcu i sierpniu, a jej kwiaty przybierają barwy od białej (jak śnieg wg. Mickiewicza) po róż. Zwabione przez kwiaty pszczoły produkują przepyszny i wartościowy miód gryczany - jest to jeden z moich ulubionych miodów.

Właściwości kaszy gryczanej:

  • Zawiera sporo błonnika -  w przybliżeniu dwa razy więcej niż ryż czy makaron.
  • Zapewnia uczucie sytości na długi czas, dlatego polecana jest osobom będącym na diecie redukcyjnej.
  • Polecana jest osobom z podwyższoną zawartością cholesterolu we krwi, ponieważ jednym z działań błonnika jest właśnie obniżanie jego stężenia.
  • Zawiera sporo potasu i dzięki temu obniża ciśnienie krwi, co jest polecane dla osób borykających się z nadciśnieniem.
  • Jest bogata w witaminy B1, B2, B6, PP, które są zbawienne dla układu nerwowego, oraz  składniki mineralne - żelazo, potas, krzem, wapń i cynk, magnez, nikiel, kobalt, miedź, bor oraz jod.
  • Odkwasza.
  • Ponieważ zawiera sporo witaminy E, żelaza i kwasu foliowego pomaga w niedokrwistości.
  • Jest glutenfree :) zatem może być spożywana przez osoby chorujące na celiakię.
  • Jest doskonałym źródłem białka, co więcej, jest to białko lepiej przyswajalne niż to pochodzące ze zbóż, ma podobną wartość jak białko roślin strączkowych (fasola, groch, soja) i jest bogate w unikatowe aminokwasy – lizynę i tryptofan, których nasz organizm sam nie wytwarza. Kasza gryczana zatem doskonale się sprawdza w diecie wegańskiej i wegetariańskiej.
  • Jest doskonałym  źródłem rutyny, która uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, kwercetyny i kwasów organicznych. Co więcej, liście gryki stosuje się w leczeniu żylaków (w tym również hemoroidów), nadciśnienia, krwawień z nosa i przewodu pokarmowego.
  • Zapobiega zaparciom.
  • Pomaga radzić sobie ze stresem walczy z bezsennością.
  • Reguluje produkcję sebum, dzięki czemu poprawia stan skóry trądzikowej.
  • Zapobiega przerostowi gruczołu krokowego (prostaty).
  • Reguluje procesy metaboliczne zachodzące w komórkach ludzkiego organizmu.
  • Wspomaga odchudzanie.
  • Działa rozgrzewająco.
  • Dodaje energii.
  • Wzmacnia kości.
  • Grube kasze mogą podrażniać układ pokarmowy, dlatego też na kaszę gryczaną powinny uważać osoby stosujące dietę lekkostrawną.

Co zawiera 100g kaszy gryczanej (nieprażonej):

Według danych USDA z 2015 roku, 100 gramów (surowej) prażonej kaszy gryczanej dostarcza 346 kcal i zawiera:

  • 11,7 grama białka,
  • 2,7 grama tłuszczów,
  • 75 gramów wszystkich węglowodanów, a w nich 10,3 grama błonnika.

Kaszę gryczaną możemy dostać pod dwiema postaciami:

  • Niepalonej /nieprażonej, która charakteryzuje się bardzo delikatnym smakiem,
  • Palonej /prażonej - ta jest ciemniejsza i na skutek obróbki termicznej traci część witamin, ale charakteryzuje się za to wyrazistym smakiem.

Ponadto, w sklepach możemy dostać kaszę gryczaną prażoną grubą - o barwie brązowej oraz łamaną - kolorze przechodzącym od brązowego do białego.  Kasza gryczana niepalona zachowuje odcień zielonkawy. Co więcej, w sprzedaży dostępna jest również kasza krakowska, która wyglądem przypomina kaszę jęczmienną. Jest to najbardziej rozdrobniona odmiana kaszy gryczanej i w związku z tym, na skutek polerowania ziaren mniej wartościowa od zwykłej kaszy.

Szparagi z kaszą gryczaną i pomarańczami

Szparagi z kaszą gryczaną i pomarańczą

Składniki:

Kasza gryczana

Szparagi

Pomarańcze

Olej lniany

Pieprz

Przygotowanie:

Szparagi umyłam i odcięłam zdrewniałe końcówki. Ułożyłam w naczyniu żaroodpornym i włożyłam do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni  na ok. 15-20 min - piekę do momentu aż staną się lekko twarde - nie za miękkie i trochę chrupiące.

W międzyczasie ugotowałam kaszę gryczaną w lekko osolonej wodzie. Pomarańcze umyłam, obrałam ze skórki  i pokroiłam na kawałeczki. Następnie wszystko przełożyłam na talerz, skropiłam olejem lnianym, popieprzyłam do smaku i zjadłam. Polecam takie danie zabrać do pracy, świetnie się sprawdzi, a zazdrość współpracowników gwaratnowana ;)


NieprzyzwoitaKuchnia.pl to najprawdopodobniej najlepsza strona z nieprzyzwoicie pysznymi przepisami dla leniwych.


Disclaimer: To co tutaj wrzucam ma charakter jedynie edukacyjny i informacyjny, czasami tylko poglądowy lub sprawdzony empirycznie. Wobec powyższego nie może zastąpić opinii dietetyka, seksuologa lub specjalisty w innej dziedzinie.

nieprzyzwoitakuchnia.pl

"Życie jest zbyt krótkie aby spędzać je w kuchni"

i tej wersji będę się trzymać.

I wcale nie o to chodzi, że kiedy inni stali w kolejce po talent kucharski, ja stałam w kolejce po watę cukrową z jarmużem, bo chciałam na własnej skórze przekonać się jak to smakuje. O nie. Na pewno nie. Dlatego też moje przepisy dedykowane są dla łasuchów i leniwców w jednej osobie - takich jak ja.

Jeśli dysponujesz jakimikolwiek zdolnościami kulinarnymi, ponad umiejętność zagotowania wody i niepoparzenia się przy tym, to lepiej stąd wyjdź, bo nie chcę wpadać w kompleksy.

U mnie ma być szybko, zdrowo i pysznie.

Jeśli więc nadal tu jesteś, to zapraszam Cię dalej. Rozgość się i czuj się jak u siebie. Komentarze są Twoje - pisz do mnie, z przyjemnością Cię poznam. 

Ania

Szukaj